Curriculum Vitae - klucz do wymarzonej pracy
Nie istnieje jeden oficjalny format CV. Przy jego tworzeniu powinno się stosować się do kilku zasad, które sprawią, że tekst życiorysu będzie przejrzysty i estetyczny, a poszczególne informacje w nim zawarte łatwe do odnalezienia. Oto kilka porad mówiących o tym, jak poprawnie napisać CV.
- Życiorys powinien być krótki i zwięzły. Objętościowo CV nie powinno przekraczać dwóch stron formatu A4. W przypadku osób o małym doświadczeniu zawodowym wystarczy jedna strona.
- W prawym lub lewym górnym rogu strony należy zamieść w kolejnych linijkach swoje dane osobowe: imię (pełne, bez zdrobnień) i nazwisko, adres, telefon kontaktowy oraz adres e-mail. W CV nie powinno się posługiwać mało profesjonalnymi adresami poczty elektronicznej (np. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.), o wiele lepsze wrażenie sprawia adres, w którym znajduje się imię i nazwisko (np. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). Informacje te można pogrubić, aby ułatwić potencjalnemu pracodawcy identyfikację dokumentów.
- Właściwy tekst CV pisz z wyrównaniem do lewego marginesu.
- CV należy pisać chronologiczne tzn. zawsze zaczynać od ostatniego miejsca pracy, przechodząc po kolei do tych, w których pracowało się wcześniej. Pozwoli to rekrutującemu zapoznanie się w pierwszej kolejności z najświeższym doświadczeniem.
- Można stosować numerowanie i punktowanie. Znacznie ułatwiają one odbiór, a równocześnie zwalniają z obowiązku formułowania pełnych zdań.
- Życiorys powinien być przejrzysty. Należy stosować typowe marginesy i oddzielać od siebie odstępami poszczególne akapity.
- 8. Dobrze jest napisać życiorys na komputerze, używając czcionek o prostym i profesjonalnym wyglądzie (np. Times New Roman o rozmiarze 12 pkt.). Należy unikać nietypowych i egzotycznych krojów czcionki, które mogą wprowadzić w życiorys niepotrzebne zamieszanie i pozbawić go czytelności.
- Do drukowania używaj zwykłego papieru - białego lub w kolorze kości słoniowej, bez faktury (najlepiej tego samego, którego użyto do drukowania listu motywacyjnego)
- Obecność fotografii w CV jest uzależniona od stanowiska, do którego się aplikuje. Jeżeli w pracy ważna jest prezencja kandydata lub pracodawca w swoim ogłoszeniu poprosił o nią - należy ją zamieścić. W przeciwnym wypadku lepiej z fotografii zrezygnować. Jeśli jednak pracodawca poprosił o zdjęcie, należy użyć zdjęcia dokumentowego (np. z dowodu osobistego, prawa jazdy, paszportu lub dyplomu) – niedopuszczalne jest dołączanie do CV fotografii z wakacji, imprez rodzinnych oraz takich, na których towarzyszą inne osoby.
- Należy unikać zdań w pierwszej osobie liczby pojedynczej, odnoszenia się do siebie w trzeciej osobie, prób bycia zabawnym, żargonowych wyrażeń i opisywania siebie w sposób, w jaki robi to każdy (kreatywny, zorientowany na sukces, z dużymi umiejętnościami interpersonalnymi). Dobrze zadbać o poprawność językową swojego kwestionariusza.
- Ważna jest uczciwość – w CV nie można pisać o umiejętnościach, których się nie posiada i nie powinno się „koloryzować" tych faktycznie posiadanych – wszelkie oszustwa mogą wyjść na jaw już w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej lub w pracy, co z pewnością nie pozostawi dobrego wrażenia.
- Powinno się zadbać, by CV pozbawione było zbędnych szczegółów, które mogłyby utrudnić dotarcie do istotnych informacji – jeśli aplikant chce pochwalić niecodziennym hobby, powinno się to zrobić wtedy, gdy może ono mieć pozytywny wpływ na potencjalną pracę. Jeśli posiada się kilka imion, wystarczy podać maksymalnie dwa. Dobrze pamiętać o tym, że pracodawcy nie interesują dane dotyczące najbliższej rodziny – liczysz się tylko ta osoba, której dotyczy CV. Nie ma obowiązku umieszczania informacji o stanie cywilnym w CV. Można to zrobić tylko i wyłącznie wtedy jeśli rzeczywiście się chce.